Laura Kofod

Solidarisk inflationshjælp til dem med størst behov

Af Laura Kofod, folketingskandidat for Enhedslisten på Bornholm

Lige nu er der rigtigt mange mennesker, der vender hver en krone og har ondt i maven af bekymring for næste el-regning. Samtidig skovler virksomheder i for eksempel energisektoren penge ind på dyr strøm, olie og gas. Det er grundlæggende uretfærdigt og potentielt et kæmpe socialt problem, når mennesker risikerer at blive presset fra hus og hjem.

I Enhedslisten vil vi beskatte de overnormale kæmpe profitter og give pengene tilbage til de mennesker, der lige nu er i den største knibe.

Vi vil give en engangsskattelettelse på op til 10.000 kroner udbetalt gennem den grønne check i 2022 og 2023 til alle, der har en årsindkomst på under 300.000kr – det er ca. 2mio mennesker og halvdelen af bornholmerne. Derudover vil vi give en håndsrækning til de pressede børnefamilier på 3.000kr pr. barn til alle med en årsindkomst under 475.000kr.

Kontanthjælpsmodtagere, pensionister og andre på overførselsindkomst oplever lige nu, at de stigende priser totalt udhuler deres i forvejen ofte meget lave indkomster.

Mange kæmpede allerede før krisen for at få budgetterne til at hænge sammen. Inflationen gør det helt umuligt. Overførselsindkomsterne bliver lige nu reguleret med to års forsinkelse – det betyder at i 2023 stiger de med kun 0,15 procent, medmindre vi gør noget. I Enhedslisten vil vi straksregulere alle overførselsindkomster, så mennesker på for eksempel folkepension og kontanthjælp kan købe mad og andre nødvendigheder trods heftigt stigende priser. Samtidig skal det være lettere at søge og få hjælp til for eksempel ekstraordinært store varmeregninger.

Der er masser af penge i samfundet, alligevel kæmper alt for mange med at have råd til mad, medicin og husleje. I Enhedslisten går vi til valg på, at pengene bliver mere solidarisk fordelt.

Debatindlægget er bragt i Bornholms Tidende lørdag d. 22. oktober 2022