Laura Kofods tale til demonstration for våbenhvile

Laura Kofod, medlem af kommunalbestyrelsen for Enhedslisten, holdt tale til demonstration for våbenhvile på Store Torv i Rønne lørdag d. 18. november.

I øjeblikket er det chokerende, hver eneste gang man åbner for nyhederne. Det er chokerende at opleve det folkemord udspiller sig for øjnene af os. Med verdenssamfundets accept bliver Gaza bombet sønder og sammen. I et landområde på størrelse med Langeland med 2.2 mio. indbyggere giver det ikke mening at tale om at ”præcisionsbombe” med mere end 25 tusind tons bomber, som er hvad den israelske hær har smidt over Gaza siden 7. oktober.

Over 12.000 er døde heraf mere end 5000 børn og en hel befolkning er jaget på flugt uden nogen steder at flygte hen, fordi bomberne falder i hele Gaza og grænserne er lukkede. Der er mangel på strøm, på mad og på rent vand. Folk i tusindetal bliver syge og sårede, men de fleste hospitaler er ude af drift, fordi de også er under angreb og mangler både strøm og vand.

Verden er lille og selvom Israel af flere omgange har lukket for al kommunikation er situationen i Palæstina ikke til at ignorere – vi ved hvad der sker. Når jeg vågner midt om natten i mit trygge hus fordi min glade baby vil have mad, så ved jeg at i Gaza falder bomberne, i Gaza er ingen trygge. I Gaza dør for tidligt fødte babyer. Selvom mediedækningen er skæv, så ved vi det alle sammen godt.

Med den viden virker det fuldstændigt umenneskeligt, at bomberne kan blive ved med at falde. At hele verden ikke står sammen om at sige stop. Stop og aldrig nogensinde mere.

Men det gør den ikke. Vores regering vil end ikke arbejde for en våbenhvile. De taler om humanitærepauser, som om bomberne ville være gavnlige eller retfærdige, hvis de bliver udskudt en dag eller to.

Det er helt forkert. Hvad forestiller de sig kommer til at ske? At der bliver fred når Israel har bombet hver eneste hamaskriger sammen med tusindevis af civile? At der bliver fred når alle palæstinensere i Gaza sulter? Når alle børn vokser op med traumer og uden deres forældre og søskende? Bomber og blokade er ikke opskriften på fred, det er tværtimod vejen til endnu mere krig og ufred.

For at sikre fred og retfærdighed er der brug for det stik modsatte. Der er brug for øjeblikkelig våbenhvile, der er brug for nødhjælp. Og der er brug for et permanent stop for Israels blokade og besættelse af Palæstina.

Palæstinenserne har alt for længe levet under utålelige forhold. I hele verden bor der palæstinensere, der er fordrevne fra deres land. Mange bor stadig i flygtningelejre – i Jordan, i Libanon, på Vestbredden. Kommer man til Vestbredden oplever man hurtigt besættelsen og hvor kvælende og allestedsnærværende den er. På veje, kun for israelske biler, check points med israelske soldater og på hver eneste bakketop israelske bosættelser. Jeg har en gang haft mulighed for at besøge unge palæstinensiske kammerater på vestbreden, der kæmper for en bedre verden, deres mod var enormt – og oplevelsen af besættelsen var ekstrem. Gaza har i årevis været kendt som verdens største friluftsfængsel.

Der er langt til fred og frihed, mange skridt skal tages. Men lige nu står vi her med et meget beskedent budskab: Vi vil have våbenhvile nu, ikke flere drab på civile og blokaden må stoppe, så nødhjælp kan komme ind.

Det er et budskab som ingen burde kunne være uenige i, og hvis man er, så burde det betyde, at man havde et alvorligt forklaringsproblem. Alligevel er det os der demonstrere for våbenhvile, der bliver bedt om at forklare os: ”Hvad med hamas?” ”Hvad med de israelske ofre for deres terrorangreb?” Spørgsmålene er lette at svare på; jeg har ingen sympati for Hamas og selvfølgelig føler jeg med de civile israelere, der har mistet livet eller deres kære i terrorangrebet.
Lige nu er den akutte situation bare den at Israels forbrydelser i Gaza er eskaleret så eksperter fra FN taler om folkemord. De regeringer der støtter op om Israel har et medansvar. Når regeringen bliver ved med at tale om Israels ret til at forsvare sig selv, så bidrager de til at legitimere Israels handlinger. Når de lader danske våbenproducenter leverer dele til de israelske kampfly, der lige nu smider bomber i Gaza, så muliggør de krigsforbrydelser. Det skal stoppe nu og det er er derfor vi er her i dag. I solidaritet med Palæstina, for at stoppe krigsforbrydelser.

Tak for ordet og tak fordi I heller ikke vil se stiltiende til.