Farvel til Bornholm som grøn ø

Af Helle Munk Ravnborg, medlem af kommunalbestyrelsen for Enhedslisten

Det er helt sort at bruge så mange penge på leje af fossile dieselbusser.

Pengene sidder løst på forligspartierne bag kommunes budget for 2024, når det gælder leje af fossile dieselbusser: 2,25 mio. kr. ekstra vil man anvende til det formål i 2024, mens man i 2025 planlægger at bruge yderligere 1,69 mio. kr. Det er i bogstavelig forstand ’helt sort’!

Til gengæld er man tilsyneladende helt ligeglad med at sætte gang i det, der skal til for at afbøde de værste konsekvenser af stigende vandstand og kraftige skybrud, eller nedbringe Bornholms klimaaftryk, som er en del af den klimaplan, som kommunalbestyrelsen vedtog lige før sommeren. I hvert fald er der ikke afsat så meget som én krone til at gennemføre Bornholms Klimaplan. Og det til trods for at tørke efterfulgt af voldsomme regnskyl skaber stadig større problemer, og at Bornholms klimaaftryk er stigende, ikke faldende, jf. Energistyrelsens tal for 2020 og 2021. Og det endda helt uden at tælle al den udledning af klimagasser med, der er forbundet med Bornholms afbrænding af biomasse. At der ikke bliver brugt så meget som én krone på dette arbejde betyder de facto, at Bornholm melder sig ud af Klimaalliancen mellem landets regioner og kommuner, som er støttet af Realdania og Concito.

Heller ikke arbejdet med at nedbringe det klimaaftryk, som den kommunale drift er ansvarlig for, er der sat penge af til. Hermed svigter partierne bag årets budgetforlig ikke alene klimaet og alle os, der håber at være her også om 10, 20 og 30 år. De svigter også den styrelsesvedtægt, som sætter rammerne for arbejdet i den nuværende kommunalbestyrelse. Denne forpligter nemlig Økonomi- og Klimaudvalget til at udarbejde CO2-regnskaber på større indkøb af varer, tjenesteydelser, byggeri og projekter og iværksætte sektorspecifikke klima- og bæredygtighedsstrategier. Også biodiversitetsindsatsen bliver fjernet med budgetforliget, og det til trods for, at det står rigtig skidt til med Bornholms naturkapital, og at naturen er et af Bornholms allerstørste aktiver – både for alle, der bor her, og for alle, der besøger Bornholm.

Desværre er det langt fra det første grønne svigt. Selv husker jeg den fornyede forhåbning, jeg fik under valgkampen i efteråret 2022 til, at nu kunne også Socialdemokratiet se, at det hastede med at gøre en indsats for klimaet og for at beskytte vores drikkevand. Men ak! Som tiden efter valget har vist, var det kun grønne festtaler op til et valg. Handlingen udeblev. Så sent som i denne uge er det kommet frem, at Socialdemokratiet bakker ud af endnu en grøn aftale, nemlig aftalen om at sætte stop for at hælde benzin og diesel lavet på mad i tankene på de alt for mange fossile biler, lastvogne og busser, der kører rundt i byer og på landevejene. Til skade for natur og til skade for klimaet. Og lur mig, om ikke forestillingen vil blive gentaget til de kommende valg, hvor vi vil se kandidater tage grønne bluser på og tale klimaets og det grønnes sag, for derefter at glemme det igen.

Men vi er nogen, der ikke giver op. For mens forligspartierne bag budget 2024 nu virkelig har lagt sig i selen for at vise Bornholm som stedet, hvor man sætter mål, men vælger ikke at følge dem op med handling, så er vi mange, der ønsker klimahandling nu. Det handler både om retning og tempo. Det handler om, at kommunalbestyrelsen skal kunne træffe oplyste valg på baggrund af beregninger af, hvordan forskellige udformninger af en ny børnehave eller et nyt alment boligbyggeri påvirker klimaet og miljøet; det handler om at sikre vores byer mod oversvømmelser og markerne imod tørke; det handler om at fremme grønne transportvaner til gavn for både klima og miljø og for vores individuelle sundhed; det handler om at fremme genanvendelsen af alt lige fra byggematerialer til plastic og tekstiler. At det kan gøres, også med blik for de andre balancer, nemlig den sociale og den, der handler om kommunens økonomi, det viser Enhedslistens budgetforslag. Med andre ord: Det grønne svigt, som forligspartierne bag budget 2024 er i færd med at foretage, er ikke en økonomisk nødvendighed. Det er et politisk valg.

Debatindlægget er bragt i Bornholms Tidende 20. september 2023