Enhedslistens forslag til et ansvarligt budget for 2024 – socialt, grønt og økonomisk

Enhedslistens forslag til budget udarbejdet efter budgetseminaret og stillet på økonomiudvalgsmøde onsdag d. 13. september.

Større økonomisk sikkerhed
Den årlige udarbejdelse af store sparekataloger og den sene udmelding af tilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner, gør budgetlægningen til en vanskelig og smertefuld proces – politisk og i særdeleshed også for de kommunale medarbejdere og de kommunalt støttede institutioner. For at nedbringe denne usikkerhed, ønsker vi, at der indledes en dialog med Indenrigsministeriet om indgåelse af en udviklingsaftale med sigte på at opnå en større grad af økonomisk sikkerhed forud for udarbejdelse af de kommende års budgetter.

Behov for strammere økonomisk styring
For yderligere at sikre en stram økonomisk styring af kommunens økonomi, ønsker vi at nedsætte overførselsprocenten fra de nuværende 5% til 3% i en periode, frem til at en mere stabil genopretning er opnået. Dette vil give mulighed for at styrke kommunens likviditet. Ønsker om overførsel af mindre forbrugte midler ud over de 3% fra et budgetår til det næste, vil således kun kunne ske gennem politisk behandling.

Behov for styrkelse af kassebeholdning
Derudover er der behov for en yderligere styrkelse af kommunens kassebeholdning, således at målsætningen om en gennemsnitlig likviditet over 365 dage på minimum 75 mio. kr. overholdes. Dette er således en målsætning for budget 2024. I vores budgetforslag styrkes kassebeholdningen med 17,1 mio. kr. i 2024. Samtidig muliggør en lavere løn- og el-prisudvikling i 2023 end forudsat, en styrkelse af kassebeholdningen på knap 4,0 mio. kr. allerede fra slut september 2023.

Indregning af ekstra indtægter fra ejendomsskat (anbefalet i brev fra KL d. 1.9.23)
KL’s formand og administrerende direktør anbefalede kommunerne at tage udgangspunkt i de seneste skøn fra Skatteministeriet, også selvom disse skøn er forbundet med betydelig usikkerhed. En eventuel forskel mellem det udmeldte skøn og de endelige indtægter for 2024 efterreguleres i 2027. På denne baggrund foreslår vi, at disse midler indregnes i budget 2024.

Politisk ansvar snarere end grønthøster-besparelser
Besparelser og nedskæringer og beslutning om ophør af aktiviteter og tilbud er sjældent populære beslutninger. Dog er dette en del af det ansvar, en kommunalbestyrelse har og er valgt til at påtage sig. Erfaringer med årligt tilbagevendende krav om effektiviseringer af driften med en given procentsats, fx inden for sundhedsvæsenet har vist, hvorledes sådanne krav kan være med til at udhule en sektor og skabe mistrivsel blandt personalet. Dette ønsker vi ikke skal ske på Bornholm. Derfor mener vi, at det er en politisk opgave, efter oplæg fra administrationen, at træffe beslutning om nedskæringer og bortfald af aktiviteter og tilbud, dersom det er nødvendigt.

Børne og skoleområdet
Budget 2024 skal i videst muligt omfang understøtte den genopretningsplan, der er lagt for børne- og familieområdet og i videst muligt omfang nedbringe børns mistrivsel. Opretholdelsen af minimumsnormeringerne, fastholdelsen af en fordeling mellem uddannet og uuddannet pædagogisk personale er nødvendig for at sikre fagligheden i de bornholmske daginstitutioner, samt bevarelse af to-lærerordningen er vigtige elementer heri. Til gengæld, og for at de eksisterende læreressourcer kommer så mange børn som muligt til gavn, ser vi os nødsagede til at sammenlægge små klasser og gøre Rønne til et skoledistrikt med indfasning fra skoleåret 2025/2026. Vi ønsker, at dette sker samtidig med, at klasseloftet sænkes fra 28 børn pr. klasse til 24 børn, og vil derfor bede administrationen om at udarbejde en beregning på de økonomiske konsekvenser heraf.

I lyset af den tilbagevendende vanskelige økonomiske situation har vi desuden set os nødsagede til at reducere anvendelsen af midler på læringsmaterialer. Derudover – og fordi udsigten til at kunne skabe lignende tilbud på samtlige bornholmske folkeskoler er begrænsede – ser vi os nødsagede til at stoppe tilskuddet til driften af Madskolen på Paradisbakkeskolen i Nexø.

Social- og sundhedsområdet
Vi ønsker at opretholde det nuværende niveau inden for ældreplejen, og derfor ønsker vi ikke at skære i rammebudgettet for ældreplejen, hverken specifikt eller som led i en generel procentvis besparelse. I en tid, hvor det er vanskeligt at skaffe det fornødne personale, og hvor antallet af borgere, der har behov for og krav på sociale og sundhedsfaglige ydelser, finder vi det nødvendigt at sikre, at Bornholms Regionskommune som et minimum kan levere de ydelser, der ligger inden for kvalitetsstandarden. Derfor vurderer vi, at klippekort-ordningen må vige for det store billede. Vi hører fra personalet, at der sjældent er tid til disse ekstra ydelser i en presset hverdag. Da der næppe er udsigt til, at dette billede ændrer sig i nærmeste fremtid, finder vi det nødvendigt at tilpasse budgettet til virkeligheden.

Samtidig er det væsentligt at sikre, at vi som samfund holder hånden under udsatte borgere. Den brede vifte af bo- og aktivitetstilbud, som kommunen råder over, udgør et vigtigt element i denne indsats, og derfor ønsker vi at opretholde disse tilbud. Dette gælder også det driftstilskud, som kommunen yder til Blæksprutten, som et væsentligt tilbud til socialt og psykisk udfordrede borgere og deres pårørende.

Erhvervs-, bolig- og beskæftigelsesområdet
Der er ingen tvivl om, at det bornholmske erhvervsliv står over for såvel store muligheder som store udfordringer i forhold til den grønne omstilling og for at være en positiv medspiller heri. I anerkendelse af den rolle som f.eks. Business Center Bornholm og Gourmet Bornholm spiller i den sammenhæng, ønsker vi at fastholde det nuværende niveau for tilskud. Samtidig ønsker vi at skabe mulighed for opførelse af flere almene boliger på Bornholm. Derfor ønsker vi at reservere et beløb til grundkapitaltilskud som støtte til sådanne projekter.

Tolkning og sproglig forståelse er vigtige elementer i en vellykket integration af borgere fra andre lande i det bornholmske samfund, i særdeleshed på arbejdsmarkedet, hvor der er brug for alle gode kræfter. Derfor ønsker vi ikke at skære ned på brugen af sprogmentorer.

I en tid, hvor verden sukker efter et opgør med køb-og-smid-væk kulturen, og hvor mange lande omkring os indfører tilskud til reparation af alt fra elektronik og husholdningsartikler til beklædning, er tiden ikke til at skære ned i støtten til reparationscafeen i Nexø. Vi ønsker derfor at opretholde den kommunale støtte hertil samtidig med at der bliver skabt klare rammer om aktiviteterne.

Fritids-, kultur- og lokalsamfundsområdet
Der er behov for løbende at udbedre de skader, der, bl.a. som konsekvens af en uhensigtsmæssig renovering, er opstået på Rønne Svømmehal. Vi finder det afgørende, at Rønne har en velfungerende svømmehal, og vælger derfor at afsætte samlet 11 mio. kr. i perioden 2024-2027 til udbedring af disse skader i henhold til den rapport, Økonomi- og Klimaudvalget besluttede at få udarbejdet tidligere på året.

Vi har brug for de bornholmske foreninger, lokalsamfundsindsatser og kulturinstitutioner. Over en årrække har der imidlertid været uforbrugte midler i lokalsamfundspuljen, hvorfor vi foreslår at reducere denne med 400.000 kr. årligt, svarende til 22%.

Vi anerkender den brede sociale og kulturelle opgave, som løses af kommunens biblioteker og ønsker at sikre de økonomiske rammer herom.

Natur-, Miljø- og Planudvalget
Danmark befinder sig på en kedelig sidsteplads i Europa, når det gælder om at værne om biodiversitet. Derfor skal biodiversitetspuljen naturligvis bevares. Hvis der er tre ting, som vil være til gavn for biodiversitet, så er det plads, reduktion i luft- og vandbårne næringsstoffer, og så variation og ikke mindst vand i det åbne dyrkede land. Bornholm er blevet pålagt at reducere udledningen af kvælstof til Østersøen med over 40%. Etablering af vådområder, inklusiv minivådområder i det åbne dyrkede land vil være et vigtigt middel hertil og vil samtidig have en forventet positiv effekt på biodiversiteten. Oprettelse af sådanne vådområder vil kræve en ekstra indsats fra kommunens natur- og miljøafdeling i forhold til at gennemføre de nødvendige miljøvurderinger. Derfor foreslår vi en to-årig (2024-2025) øremærkning af biodiversitetspuljen til en miljømedarbejder mhp. at støtte op om denne vådområdeindsats.

Desværre har det vist sig vanskeligt at finde en effektiv anvendelse af de midler, der i en årrække har været afsat til realisering om målet af 20% økologisk dyrket areal på Bornholm og midlerne afsat hertil foreslås annulleret.

Med et stort antal kommunale ejendomme er der naturligvis fortløbende brug for løsning af VVS-opgaver, og gennem ansættelse af to VVS-medarbejdere, vil kommunen kunne reducere sin udgift til løsning af disse opgaver med 500.000 kr. Da vi politisk har et ansvar for at sikre en så omkostningseffektiv drift som muligt, støtter vi naturligvis op om dette forslag.

Devikas køleanlæg står over for udskiftning, idet det er udtjent, og det anvendte kølemiddel fra 2025 ikke længere er lovligt. Udgiften til udskiftning af køleanlæg er derfor indarbejdet i budget 2025.

Da Bornholms Klimaplan blev vedtaget af en samlet kommunalbestyrelse i juni 2023, fremgik det af sagsfremstilingen, at såfremt der ikke afsættes midler til arbejdet med gennemførelsen af klimaplanen, vil det i praksis betyde en bornholmsk udmeldelse af klimaalliancen mellem landets kommuner og regioner, understøttet af Realdania og Concito. Dels ønsker vi, at de initiativer, der er beskrevet i Bornholms klimaplan for at nedbringe Bornholms klimapåvirkning f.eks. inden for transport og landbrug gennemføres.
Samtidigt hermed ønsker vi at sikre det bornholmske samfund og infrastruktur imod de igangværende klimaforandringer og i særdeleshed påvirkning fra havvindsstigning og ændrede nedbørsmønstre, hvorfor Bornholm fortsat bør være en del af klimaalliancen. Med dette for øje, ønsker vi at afsætte et årsværk til arbejdet med Bornholms Klimaplan.

Vi ønsker at sætte ekstra ressourcer af til vedligeholdelse af kommunens havne og finansiere dette gennem optagelse af lån.

Endelig ønsker vi at sikre grundlaget for en grøn og god kollektiv trafik, og dermed leve op til kommunens strategi for grøn mobilitet og sikre en udskiftning af de for længst udtjente dieselbusser, som BAT pt. anvender mange ressourcer på at holde kørende. Desværre tillader kommunens økonomiske situation ikke at anskaffe de fornødne elbusser gennem køb, som ellers ville være det økonomisk mest fordelagtige. Derfor foreslår vi, at udskiftningen af de udtjente dieselbusser foregår gennem leasing og i følgende tempo: 10 busser ultimo 2024, 5 busser medio 2025 og 5 busser medio 2026. Denne gradvise indfasning af elbusser vil muliggøre, at det forud for udbud i såvel 2025 som i 2026 kan vurderes i hvilken kombination, der skal indgå mindre og større busser i udbuddet.

Økonomi- og Klimaudvalget
Kommunens forbrug af varer og tjenesteydelser udgør en betydelig del af det samlede forbrug på Bornholm og jf. styrelsesvedtægten har Økonomi- og Klimaudvalget bl.a. ansvar for udarbejdelse af CO2-regnskab på større indkøb af varer, tjenesteydelser, byggeri og projekter. For at muliggøre dette ønsker vi at målrette et årsværk til bl.a. gennem opfølgning på CO2-rapporter fra SKI til denne opgave.

I en tid hvor kommunens økonomi er presset, og alle skal holde for, mener vi, at dette også bør gælde politikere. Samtidig mener vi, at den nuværende fordeling af vederlag ikke i tilstrækkelig grad afspejler fordelingen af arbejdsopgaverne. Vi ønsker at reducere honoraret til udvalgsforpersoner og -mænd, således at dette ikke længere udgør 21% men 17% af borgmesterhonoraret. Samtidigt nedsættes viceborgmesterens honorar fra 7,5% til 5% af borgmesterhonoraret. Til gengæld finder vi et behov for at øge honoraret til såvel formanden som det menige medlem af Børn- og Ungeudvalget. Samlet set vil den foreslåede omlægning af vederlag indebære en årlig besparelse på 0,13 mio. kr. med effekt fra 2026. 

Et flertal i kommunalbestyrelsen besluttede i foråret at oprette et kommunalt energiøsekretariat i tillæg til Baltic Energy Island, som også arbejder for at udvikle initiativer omkring den planlagte Energiø Bornholm. Med annullering af CIP/Ørsted havvindprojekt ud for Bornholm er en væsentlig del af grundlaget for denne beslutning imidlertid ændret. Dertil kommer, at den nuværende opgaveportefølje (jf. sagsfremstilling for opprioriteringsforslaget) ikke modsvarer sekretariatets størrelse, hvorfor en stor del af ressourcerne bevilget gennem kommunalbestyrelsens beslutning er anvendt til hhv. boligudvikling og til center for natur og miljø. Idet den endelige investeringsbeslutning i forhold til Energiø Bornholm fortsat ligger en del ude i fremtiden (ultimo 2024), foreslår vi alene at afsætte ressourcer til at forlænge den energiøkoordinatorstilling, som i dag er bevilget frem til og med 2025.

Budget: ListeØBudget 24 120923
Resultatopgørelse: ListeØBudget 24 120923 Resultatopgørelsen