Enhedslisten er ikke med i budget 2024

Af Enhedslistens kommunalbestyrelsesgruppe

Snarere end socialt og grønt, tegner budgettet nemlig til at blive et sort budget både for de mange mennesker, der har brug for, kommunens tilbud for børn, ældre og sårbare; for kommunens medarbejdere og for det klima og den natur, der har brug for at der bliver taget grøn handling.

I Enhedslisten Bornholm gjorde vi et seriøst forsøg på at løse de meget svære udfordringer, som regeringen med økonomiaftalen og også takket være udligningsaftalen fra 2020 har stillet Bornholm. Og det var ikke nogen let opgave, det er tydeligt for enhver, og det anerkender vi også.

Vi havde naturligvis udarbejdet et budgetforslag, der balancerede særligt i 2024, og som en del af det honorerede de aftaler, vi indgik ved budgetforhandlingerne sidste år.
Førstedagen blev brugt på at gennemløbe sparekataloget, og det var naturligvis ikke nogen let opgave. Men der var rimelig stor beredvillighed hele vejen rundt.
Det store sværdslag om busser blev udsat til i dag, tirsdag, og efter at have brugt de første ca. 5 timer af forhandlingsdagen på dette emne, blev forhandlingspartnerne præsenteret for et forslag, der reelt set udskød leasingen af elbusser på ubestemt tid, dvs. til den kommende budgetperiode, og først med endelig indfasning i 2027 – altså til langt ind i næste valgperiode og efter ophør af den gældende grønne buspulje, som Bornholm tidligere har modtaget penge fra og som kun løber frem til 2026. Og det selvom borgmesterens oprindelige forslag om leasing af elbusser allerede fra 2024 nød opbakning. Det er naturligvis ganske skuffende, at særligt Socialdemokratiet har valgt at springe fra den aftale, der er indgået, og udskyde en så vigtig klimaindsats. Særligt når indsatsen nu er en del af den DK2020 aftale, som Kommunalbestyrelsen netop vedtog i juni måned i år.
Udskudt grøn handling er slemt nok, men vi valgte at blive for at afværge noget, der måske kunne vise sig endnu værre, nemlig sort handling, som fx køb eller leasing af dieselbusser. Til yderligere belastning af klimaet og på sigt også af kommunens økonomi. Oven i det aftalebrud, står så de mange smertelige besparelser, som budgetaftalen også gennemfører.
Men kl. lidt i kl. 16 så Enhedslisten sig nødsagede til at forlade forhandlingerne. Oven i aftalebruddet, var der nu blevet hældt så mange smertelige besparelse ned i budgetcocktailen, at den nu også pegede i retning af:

• en opsigelse af lærernes arbejdstidsaftale
  • en grønthøsterbesparelse på stort set alle områder af kommunens drift, ud over de mange besparelser, der allerede var i kataloget – noget, der naturligvis vil sætte sit præg i trivslen blandt mange af kommunens medarbejdere, særligt måske dem, der har erfaring fra det 2% ’effektiviseringskrav’, der i årevis martrede bl.a. sundhedsvæsenet
  • et ophør med biodiversitetspuljen
  • et ophør af modtageklasser i 0.-4. klasse
  • en halv mio. kr. i besparelse på Folkemødet
  • en opsigelse af driftsaftale med Blæksprutten
  • lukning af reparationscaféen i Nexø
  • reduceret bygningsvedligehold på kommunens ejendomme
  • besparelser på botilbud
  • flere store besparelser på vores fritids- og kulturområde og meget mere.

Særligt trist er det naturligvis for os set i lyset af, at det faktisk ville have været muligt at gennemføre et budget med langt færre besparelser og med en langt mere social og grøn profil uden at sætte kommunens økonomi over styr. Derfor måtte vi til sidst rejse os og gå, selvom vi egentlig var indstillet på et helt andet scenarie.

Her kan I se det budgetforslag Enhedslisten gik til forhandlinger med:

Enhedslistens budgetforslag: ListeØBudget 24

Enhedslistens budgetforslag – Resultatopgørelse: ListeØBudget 24resultatopgørelsen