Enhedslistens budgetforslag for 2023

Selvom BRK blev begunstiget med et tilskud fra puljen for vanskeligt stillede kommuner med 82 mio, hvilket er mere end vi havde turde håbe på, så ændrer tilskuddet fortsat ikke på den strukturelle driftsubalance, som for en stor del er konsekvens af en dårlig økonomiaftale mellem regeringen og KL samt en ganske urimelig udligningsreform.

Derfor er det også Enhedslisten Bornholms tilgang, at det store tilskudsbeløb skal bruges på tiltag, der kan forbedre balancen mellem indtægter og udgifter.

I Enhedslisten er vi derfor også gået ombord i opgaven og har kigget seriøst på de sparekataloger, som kommunens medarbejdere med stor omhu har udarbejdet, ligesom vi selv har lagt os i selen for at formulere forslag, der vil kunne øge BRK’s indtægter og dermed forbedre balancen.

I forhold til driftsreduktionerne har vi skelet utroligt meget til de forslag, hvis betydning for serviceniveauet er marginal eller næst til, og på indtægtssiden foreslår vi at udbygge Ungehuset, så en mindre del af vores anbringelser kommer til at foregå udenøs, etablere tilflytterboliger, der vil kunne fremme tilflytningen og give en lejeindtægt, øge den kommunale skovhugst, indføre et flådestyringssystem med et stort besparelsespotentiale, øge trafik- og parkeringsreguleringen og ændre på afskrivningsprofilen for det lån, der relaterer sig til indførslen af samtidighedsferie.

Vores økonomiske situation taget i betragtning ser vi os imidlertid også nødsaget til at aflyse planerne for en ny hal i Snogebæk og en børnehave i forbindelse med BIKC i Allinge.

Vi har prioriteret anskaffelsen af 2 gange ti nye elbusser i ’24 og ’25, fordi vi hermed tager et stort og vigtigt skridt ind i en grønnere fremtid, og fordi investeringen resulterer i en stor driftsbesparelse. Vi har i den forbindelse indregnet et muligt tilskud fra Trafikstyrelsens grønne pulje.

Og så har vi ændret på de tekniske korrektioner, så der i første år ikke samlet set tilføres nye midler, men kun omfordeles imellem bevillingerne.

Det giver vores budgetforslag et overskud på den ordinære drift på 59,2 mio. og en balance på -8,6 mio. I et budget på over 3 mia. er det en acceptabel ubalance.
Vi løser ikke hele udfordringen i overslagsårene, men vi hører også tilkendegivelser fra nationalt hold om, at man anerkender, at udligningsreformen fra 2020 ikke har løst opgaven, og at man ønsker at lave den om efter et Folketingsvalg.

Vi håber, vores forslag vil møde bred opbakning blandt kommunalbestyrelsens øvrige partier og ser frem til de næste dages forhandlinger.

Læs Enhedslistens budgetforslag:

Enhedslistens budgetforslag 2023