Ny strategi for pengene i kassen?

Af Helle Munk Ravnborg og Morten Riis, medlemmer af kommunalbestyrelsen for Enhedslisten

”En ulykke kommer sjældent alene”, siger et af de lidt mere triste mundheld. Det er ingen hemmelighed, at budgetudsigterne for Bornholms Regionskommune for 2023 ikke ser lyse ud og at en meget væsentlig – hvis ikke den mest væsentlige – årsag er det kommunale udligningssystem. Det straffer nemlig de kommuner, der ikke huser store virksomhedskoncerner i forhold til selskabsskatten, og sætter også systematisk udgiftsniveauet forbundet med borgere under 16 år og over 67 år for lavt, mens udgiftsniveauet for borgere i den erhvervsaktive alder er sat for højt.

En kommune som Bornholm lider derfor under at have en befolkningssammensætning, der er lidt tynd på midten, sammenlignet med gennemsnittet for danske kommuner. Der er imidlertid også en anden årsag, der bidrager til at gøre situationen ekstra svær lige nu. Som enhver anden kommune har Bornholm en kassebeholdning, som varierer henover året. Det er her de penge, der fx er reserveret til udbetalinger af lønninger, til et byggeri eller til et større indkøb, ligger og venter indtil de skal bruges. Det er også her provenuet fx fra salg af kommunens ejendomme bliver anbragt. En del af denne kassebeholdning er anbragt i værdipapirer. I perioden fra 2010 til 2020 har kommunen ifølge et notat udarbejdet til Økonomi- og Klimaudvalget fået et gennemsnitligt årligt afkast på ca. 4 millioner kroner og et årligt udbytte på omtrent 3,7 millioner kroner. Grundet de faldende renter og senest de faldende kurser, er såvel afkast som udbytte faldet over de seneste år. I 2021 var der således for første år et negativt afkast på lidt over 3,5 millioner kroner og i de første fire måneder af 2022 var afkastet røget helt ned på -11,6 millioner kroner, mens udbyttet var faldet til lige knap 2 millioner kroner i 2021 og knap 900.000 kroner i årets første fire måneder. Det betyder, at den del af kommunens kassebeholdning, som er placeret i værdipapirer over de seneste par år er blevet mindre værd, og at det bidrag, som udbyttet tidligere har givet til kommunens budget er blevet mindre. Det gør alt andet lige budgetprocessen endnu vanskeligere, end den ellers ville have været. Derfor er et af Enhedslistens forslag til den kommende budgetforhandling også, at BRK med inspiration fra andre kommuner, reviderer sin finansielle strategi med henblik på at øge provenuet og mindske risikoen for finansielle tab. Det skylder vi borgerne, så det ikke koster penge at have penge!

Læserbrevet er bragt i Bornholms Tidende