Bedre busser for pengepung, klima og fællesskab

Af Helle Munk Ravnborg, medlem af kommunalbestyrelsen for Enhedslisten

Der sker nye ting i BAT. Snart kommer der en ny hurtigrute i myldretiden mellem Nexø og Rønne, og der er også en ny bybusrute på vej som blandt andet vil køre mellem Rønne, hospitalet og lufthavnen. Og firmaet bag Rejsekort og Rejseplanen er ved at lægge sidste hånd på en ny, landsdækkende digital betalingsløsning – RejseBillet – som vi forhåbentlig også kan få glæde af på Bornholm.

Det er godt, for vi er mange, der ønsker os en bedre kollektiv transport på Bornholm. Havde vi det, ville flere kunne undvære en bil, og dermed ikke bare spare en masse penge, men også spare klimaet og miljøet for udledning af en masse CO2 og sygdomsfremkaldende partikler.

Et regnestykke
At der er penge at spare, hvis man kan undvære en bil og i stedet bruge kollektiv transport, kan FDMs bilbudget beregner fortælle om: Ifølge FDM koster det nemlig 4.422 kr. pr. måned at have en mindre benzinbil (nypris 120.000 kr.), hvis man kører ca. 20.000 km om året. Anskaffer man sig en elbil til 300.000 kr, så slipper man en anelse billigere, nemlig med ’kun’ 4.382 kr. pr. måned over 10 år, simpelthen fordi elbilen er billigere i drift. Men ingen af delene kan hamle om med prisen på et ø-kort til BAT, som for knap 650 kr. pr. måned, giver adgang til at køre i bus på hele Bornholm ligeså meget, som man har lyst til.

Også samfundsøkonomisk er der ifølge Dansk Industri en gevinst, hvis den kollektive trafik var attraktiv for flere, både fordi det ville mindske transporttiden både for mennesker og gods, og fordi det ville mindske udgifter og tabt livskvalitet i forbindelse med uheld, sygdom og død knyttet til trafik, støj og forurening. Og der skal ikke mange passagerer ind i bussen før, bussen er mere energieffektiv end bilen. Faktisk kun 5, hvis man sammenligner energiforbruget i en elbus med energiforbruget i en elbil med højt energiforbrug, og 8, hvis man sammenligner med en elbil med et lavt energiforbrug.

En lovbunden opgave
Både af disse grunde og selvfølgelig også for at sikre, at alle – også dem, der ikke kan eller vil køre bil – kan komme omkring, giver det god mening, at det er en lovbunden opgave for landets kommuner at sikre kollektiv transport. Enten gennem deltagelse i et regionalt trafikselskab eller – hvis man er en ø-kommune som Bornholm, og derfor ikke deltager i et regionalt trafikselskab – ved, at ø-kommunen selv varetager opgaven.

Så ligesom resten af landets kommuner bidrager også Bornholms Regionskommune til driften af det lokale busselskab. For Bornholms vedkommende er det som bekendt BAT. Og i kraft af Bornholms status som regionskommune modtager Bornholm også hvert år midler via Region Hovedstaden til varetagelse af udviklingsopgaver, herunder bidrag til driften af BAT. I 2023 udgør det samlede tilskud fra Bornholms Regionskommune omtrent 57 procent af BATs samlede udgifter, hvilket er nogenlunde på niveau med det, som landets andre trafikselskaber modtager. For eksempel så udgør det samlede kommunale og regionale tilskud til et selskab som Movia, der opererer på Sjælland, 60 procent af Movias udgifter.

BAT kører længere på kronen
Dykker man et spadestik dybere ned i Trafikstyrelsens tal om trafikselskaberne i Danmark, så tyder meget på, at vi får meget for pengene på Bornholm. BATs busser tilbagelægger nemlig hvert år både flere kilometer og timer på vejene pr. tilskudskrone end de busser, der kører for trafikselskaberne i det øvrige Danmark. Som det kan ses på figuren, så udgør det kommunale/regionale tilskud for BATs vedkommende nemlig 10,50 kr. pr. kørt kilometer, mens det for alle trafikselskaber under ét udgør 24,70 kr. Ser man i stedet på tilskud pr. køreplanstime, så udgør tilskuddet 386,80 kr. for BATs vedkommende, mens det for alle trafikselskaber under ét udgør 543,30 kr. BATs samlede udgifter pr. kørt kilometer er således under halvdelen af landsgennemsnittet (18 kr. for BAT sammenlignet med et landsgennemsnit på 41 kr.), mens udgifterne pr. køreplanstime ligger 24 procent under landsgennemsnittet med 681 kr. sammenlignet med 900 kr.

En del af forklaringen på de gode tal er, at BAT selv står for den største del af busdriften, og derfor undgår fordyrende mellemled. En anden del af forklaringen er, at BATs busser efterhånden er så gamle, at de er fuldt afskrevet, samtidig med at der er blevet gjort en solid indsats for at få busserne til at holde så lang tid som overhovedet muligt. Nu går det imidlertid ikke længere. Til efteråret, når de første elbusser kommer til Bornholm – to store og to mindre busser – bliver nogle af de ældste busser fra 2008 og 2012 sendt på pension og i 2024 kommer turen til de resterende 10 busser fra 2012, som også har mere end en million kilometer på bagen.

Men selvfølgelig er det ikke bare materiellet, der skal opdateres og forbedres. Vi er mange, der ønsker hyppigere afgange, muligheder for plusture fra stoppested til bestemmelsessted osv. Og jo flere vi er – både blandt fastboende og gæster – der vælger bussen til, jo bedre kollektiv transport kan vi få.

Til gavn for pengepungen, klimaet og fællesskabet.

Debatindlægget er bragt i Bornholms Tidende d. 7. juli 2023