Sanne Friborg

Sygefravær i ældreplejen er et kæmpe problem

Af Sanne Larsen Friborg, medlem af kommunalbestyrelsen

Det er ikke nogen hemmelighed, at ældreplejen, dvs. hjemmeplejen og plejecentrene gennem flere år har haft problemer med at rekruttere nok personale. Derfor har alle de ansatte gennem flere år måttet tage ekstra vagter for at dække ledige stillinger, sygefravær og ferie.

I forbindelse med budget 2024 blev det besluttet af budget partierne C, DF, A og Kirstine van Sabben, at Center for Ældre skulle finde rammebesparelser på 4 mill. kr. Det har betydet, at man har været ude og fyre medarbejdere. En handling, der strider mod det faktum, at man netop har rekrutteringsvanskeligheder og at man ser ind i en fremtid, hvor vi kommer til at mangle endnu flere medarbejdere på ældreområdet.

Når sådan en besparelse bliver hevet ned over hovedet på en medarbejdergruppe, der i forvejen er presset, er det klart, at der kommer en reaktion. Det har vi set på de kommentarer, der har været på SoMe, læserbreve, debatindlæg mm. over den senere tid. Det er også naturligt, at en presset medarbejdergruppe reagerer ved at blive mere syge: gassen går af ballonen når man synes man har gjort sit bedste, taget ekstravagter, taget op til flere “for holdet” og så pludselig bliver nogle af kollegerne fyret! Hvorfor skal man så blive ved? Tage på arbejdet når man føler sig halvsløj, give den en ekstra skalle? Medarbejdere, der har været presset gennem længere tid, er ekstra udsat for at få mere alvorlige lidelser som f.eks. forhøjet blodtryk, søvnproblemer og et dårligere immunsystem. Når man dertil lægger, at arbejdet med ældre også ofte er fysisk og psykisk krævende i sig selv, så kan det ikke undre nogen, at sygefraværet kan stikke af.

Hvis vi skal vende skuden, og det skal vi, så må der være meget mere fokus på arbejdsmiljø – både det psykiske og det fysiske. Erfaringer fra andre kommuner viser, at hvis man organiserer arbejdet i mindre grupper i tværfaglige teams, hvor man har mulighed for selv at være med i planlægningen af arbejdet, så stiger trivslen på arbejdspladsen og sygefraværet falder. Det er det vi i Enhedslisten håber på at opnå med den omstrukturering, der står for døren, i hjemmeplejen og på plejecentrene. Den kommende omstrukturering vil imidlertid strække sig over lang tid. Derfor må der allerede nu laves nogle tiltag, der kan øge trivslen blandt medarbejderne. Det kunne f.eks. være gennem nogle flere dialogmøder, så man som medarbejder har mulighed for at blive hørt og måske selv bidrage med ideer til, hvordan man kan øge trivslen og nedbringe sygefraværet på arbejdspladsen.

Debatindlægget er bragt i Bornholms Tidende lørdag d. 27. januar 2024