Medlemsforslag om henvendelse til Forsyningstilsynet ang. nettariffer

Medlemsforslag indsendt til kommunalbestyrelsen onsdag d. 15. marts 2023

Med nærværende medlemsforslag ønsker Enhedslisten at søge kommunalbestyrelsens opbakning til i fællesskab og på vegne af de bornholmske el-forbrugere at sende Forsyningstilsynet nedenstående henvendelse og bede dem vurdere rimeligheden i de nettariffer, som de bornholmske el-forbrugere er pålagt af Trefor Elnet Øst.

________________________________________________________________________________

Med denne henvendelse ønsker Kommunalbestyrelsen i Bornholms Regionskommune på vegne af de bornholmske strømforbrugere at bede Forsyningstilsynet vurdere rimeligheden og omkostningsægtheden af de el-spot priser, som Trefor El-net Øst har lagt til grund i budgettering af indkøb af el til dækning af nettab for 2023.

Det er desværre et faktum, at nettabet af el i det bornholmske elnet er stort.  Som Kommunalbestyrelse sætter vi derfor også pris på de indsatser, der ydes af Trefor Elnet Øst til nedbringelse af dette nettab. Vi er også forstående overfor, at elprisernes himmelflugt særligt i anden halvdel af 2022 kom bag på såvel Trefor Elnet Øst som på det øvrige samfund, og at det underskud, som disse afstedkom i 2022 for Trefor El-net Øst, må indregnes i de fremtidige tariffer.

Derimod er vi ganske uforstående over for den pris, som nettabet – både det, som overføres fra 2022, samt det, der forventes i 2023, budgetteres til.

Det fremgår af svar givet af Charles Nielsen, formand for Trefor El-net Øst[i], at Trefor El-net Øst i 2023 opkræver ca. 88 mio. kr. til dækning af nettab. Beløbet dækker over en underdækning af nettabet i de fire sidste måneder af 2022, samt værdien af det forventede eltab i 2023. Det er senere blevet oplyst, at ud af de 88 mio. kr., modsvarer ca. 25 mio. kr. den overførte underdækning fra de sidste fire måneder af 2022, mens de resterende ca. 63 mio. kr. skal finansiere købet af el til det forventede nettab i 2023. Det fremgår endvidere af Trefor El-net Østs netudviklingsplan[ii], at selskabet i 2023 forventer et samlet nettab på 16.332 MWt. Med andre ord budgetterer TreFor Elnet Øst med en kWt pris på 386 øre.

Ifølge Forsyningstilsynets opgørelser, synes denne pris at ligge betydeligt over den gennemsnitlige elpris for såvel 3. som 4. kvartal 2022 samt for den forventede gennemsnitlige elpris for 2023[iii]. Ifølge Forsyningstilsynet var den gennemsnitlige elpris (kommerciel, variabel pris, DK2) 242,3 øre i 3. kvartal 2022 og 158,3 øre i 4. kvartal 2022[iv].

Udgiften til dækning af nettab udgør en stor del af de samlede nettariffer. Ifølge svar af Charles Nielsen udgør udgifterne til dækning af nettabet 44% af de samlede nettariffer, som Trefor El-net Øst forventer at opkræve hos de bornholmske strømforbrugere i 2023. Det er altså en betragtelige del af de samlede el-udgifter, som de bornholmske forbrugere oppeholder.

Konsekvensen af det høje budgetterede prisniveau for den el, der indkøbes af TREFOR El-net Øst til dækning af nettabet, er, at de bornholmske strømforbrugere ufrivilligt agerer bank for Trefor Elnet Øst. I en tid, hvor alle – private såvel som virksomheder – er pressede af den høje inflation og i en tid, hvor vi som samfund ønsker at elektrificere så meget og så hurtigt som muligt, er dette, det helt forkerte signal at give til de bornholmske strømforbrugere fra en virksomhed, der forvalter en vital del af den samfundsmæssige infrastruktur på fællesskabets vegne.

Kommunalbestyrelsen for Bornholms Regionskommune håber derfor på, at Forsyningstilsynet vil håndhæve, at der redegøres gennemskueligt for udgifter til dækning af nettab, og at de opgøres til markedspris, således at strømforbrugere ikke påføres en større omkostning hertil, end hvad markedsprisen tilsiger, og således at nettabet i sig selv ikke udvikler sig til et attraktivt forretningsområde for de danske netselskaber og deres elhandelssamarbejdspartnere. Dette vil i særdeleshed være samfundsøkonomisk uhensigtsmæssigt.

[i] https://www.tv2bornholm.dk/artikel/trefor-fremlaegger-regnestykket-for-nettariffer?fbclid=IwAR0HwDqQTs3198Fh2sifkAWlQrcLeRLgO25_rEtSxTlKpW2RGBCrBw5vKxo

[ii] https://forsyningstilsynet.dk/media/10870/netudviklingsplan-trefor-el-net-oest-2023.pdf?fbclid=IwAR35KawOlcoQb8A7nUdlINXabloEESpkG6IbRqLvkjs8-SfDLZ4NylLYB1E

[iii] https://www.mps-solutions.dk/ydelser/prognose-elpriserne-og-gaspriser/

[iv] https://forsyningstilsynet.dk/media/11389/elprisstatistik-3-kvartal-2022.pdf og https://forsyningstilsynet.dk/media/11445/elprisstatistik-4-kvartal-2022.pdf