Intet bliver som før – heller ikke på Bornholm

Af Stig Westermann, medlem af kommunalbestyrelsen for Enhedslisten

Briterne har mange fine talemåder. En af dem lyder: ”Never miss a good crisis”. Det gør vi så heller ikke.

Vi oplever for tiden en syndflod af kriser. Klimakrisen udspiller sig for øjnene af os. Sidste uge hedebølge, tørke og skovbrande i Sydeuropa. Denne uge det samme i USA. Næste uge? På Bornholm også meget tørt. Krig i Ukraine – ingen ord dækker dette vanvid. Flygtningestrøm til Bornholm.

Corona er desværre ikke slut endnu. Store udbrud i Australien. Og der kan meget vel være flere pandemier på vej til os. Også på Bornholm.

Økonomisk krise på trapperne. Stigende renter og galopperende inflation. Staten bruger penge, den ikke har, og må derfor skære ned på tilskud til kommunerne. Meget stramt budget for BRK i 2023 og årene frem.

Økonomiske kriser rammer ofte Bornholm ekstra hårdt. Biodiversitetskrise. Vores natur forarmes og arterne uddør. Desværre også på Bornholm.

Energikrise. Priserne eksploderer. Bornholm skal være energiø. Får vi nok ud af det?

Forbrugskrise – eller måske snarere en overforbrugskrise. Danmark er det 15. mest forbrugende land i verden, hovedsageligt kun overgået af mellemøstlige oliestater. Danmarks ”over shoot day” – den dag hvor vi har brugt, hvad Moder Jord kan reproducere til os på et år – var i år den 28. marts! Igen fremrykket nogle dage i forhold til sidste år. Hvis alle på kloden forbrugte som os, skulle vi bruge fire jordkloder. Bornholm ligger helt sikkert ikke i top, når det gælder forbrug i Danmark, men vi er godt med. Tag en tur på Bofa.

I den vestlige del af verden oplever vi en sundhedskrise – som vi hjertens gerne eksporterer til resten af verden – i form af en lang række livsstilssygdomme. Det skyldes overvejende alkohol, tobak, sodavand, stress, ensomhed og vores enorme indtag af kød og ”junkfood” i almindelighed. Vi skal have maden tilbage på bordet. På Bornholm har vi desværre en overrepræsentation i mange af disse folkesygdomme.

Vi har en fødevare- og landbrugskrise. Der opstår mangler og mennesker dør af slut. I Danmark kan vi kødføde cirka 15 millioner mennesker. Vi ville kunne brødføde cirka 80 millioner. På Bornholm har vi en selvforsyningsgrad på kun sølle ca. seks procent. Lidt motorproblemer på færgen og vores supermarkeder er halvtomme i løbet af nogle få dage. Det er alt for usikkert for os på Bornholm.

Alle disse kriser – ikke mindst klimakrisen – kræver en meget stor indsats af os alle. Og de kan kun løses i fællesskab. Heldigvis er både private, virksomheder og landbrug allerede godt i gang.

Kommunalbestyrelsen ”hænger desværre stadig i bremsen”. Meget tydeliggjort ved sidste KB-møde, hvor kun Venstre stemte sammen med os om bare et lille tiltag om indførelse af klimaregnskaber.

Lad dette være en kraftig opfordring til mine kollegaer i KB om at træde i karakter, vise mod og for alvor komme i arbejdstøjet. Vinduet lukker snart. Meget snart!

Gæstelederen er bragt i Bornholms Tidende 2. august 2022