Årsdale havn

Enhedslisten Bornholms høringssvar til Udkast til Plan- og Udviklingsstrategi 2024

Fremsendt til BRK 15. september 2024

På vegne af Enhedslisten Bornholm, fremsender vi disse kommentarer til det udsendte udkast til plan- og
udviklingsstrategi 2024.
Udkastet til Plan- og Udviklingsstrategi 2024 indeholder mange gode elementer i forhold til at styrke
forudsætningerne for et godt og aktivt liv, sikre den unikke bornholmske natur og værne om vores vand,
både drikkevandet og vandet i det åbne land og de bornholmske kystvande.
Plan- og Udviklingsstrategien 2024 dækker som angivet en 4-årigt periode. Det primære udgangspunkt for
vores kommentarer er, at vi ønsker en plan- og udviklingsstrategi, som er relevant for den kommende 4-
årige periode. Blandt andet som følge af de økonomiske forhold har ændret sig de seneste år, synes der på
nuværende tidspunkt at være tvivl om, hvorvidt Energiø Bornholm etableres fra 2030. Ud fra ønsket om en
strategi, der er relevant for den kommende 4-årige periode, anbefaler vi, at Plan- og Udviklingsstrategien
indtænker denne tvivl, således at den også er relevant i en situation, hvor etableringen af Energiø Bornholm
udskydes eller hvor der ikke sker en ilandføring af strøm fra de planlagte 3 – 3,8 GW havvind til Bornholm.
Der synes imidlertid ikke at være meget tvivl om, at der de kommende 4, og formentlig også de kommende
12 år, vil ske en betydelig udbygning af havvind i Østersøen. Bornholm ligger med Rønne Havn, samt med
en række relevante erhvervsvirksomheder, som udgør Offshore Center Bornholm, godt placeret til at være
en del af denne udvikling. Dette rummer naturligvis erhvervsmuligheder, som Bornholm fortsat skal gribe.
For at sikre strategiens relevans i den kommende 4-årige periode anbefaler vi derfor, at der gennemgående
i Plan- og Udviklingsstrategien henvises til udbygningen af havvind i Østersøen, snarere end specifikt til
Energiø Bornholm. Vi eftersender gerne en version af udkastet til Plan- og Udviklingsstrategi, hvori vi har
markeret, hvor vi med fordel mener, at ’Energiø Bornholm’ kan erstattes med ’Udbygning af havvind i
Østersøen’.
Idet vi ikke finder det sandsynligt, at Energiø Bornholm vil blive realiseret i den relevante planperiode, og da
der også i stigende grad rejses tvivl om det samfundsøkonomiske og energiforsyningsmæssige
hensigtsmæssige i at ilandføre strømmen på Bornholm, bortfalder naturligvis også grundlaget for
opbygning af en PtX industri og etablering af erhvervspark for energitung industri på Bornholm. Derfor
vurderer vi, at disse elementer er irrelevante, såvel inden for den 4-årige periode, strategien dækker, som
inden for det 12-årige sigte, som strategien har. Vi anbefaler derfor, at de passager, der omhandler PtX og
erhvervspark for energitung industri, samt placering af store anlæg i åbent land, bør udgå af Plan- og
Udviklingsstrategi 2024. Vi eftersender gerne en version af udkastet til Plan- og Udviklingsstrategi, hvori de
passager, vi anbefaler udgår, er markeret.
Endelig ønsker vi at understrege, at det ikke forekommer retvisende at beskrive et byggeri, der, jf. diverse
miljøvurderingsrapporter udarbejdet i forbindelse med Energiø Bornholm, medfører et kolossalt

ressourceforbrug og CO2 aftryk, som ’bæredygtigt’, således som det gøres fx på side 15 i det udkast til Plan-
og Udviklingsstrategi, der er sendt i høring. Derfor foreslår vi referencen til Verdensmål #7 slettet eller

alternativt tydeliggjort, at Energiø Bornholm indebærer store negative konsekvenser ift indfrielsen af
Verdensmål #7, mens det forventes at yde et positivt bidrag til Verdensmål #13 om Klimaindsats.
Yderligere kommentarer

Arealomlægningsplaner i lyset af aftale om et ’grønt Danmark’. Af forståelige årsager er arbejdet med
udarbejdelse af udkast til Plan og Udviklingsstrategi 2024 blevet delvist overhalet af den indgåede aftale om
et ’grønt Danmark’. Derfor anbefales det, at man under udarbejdelsen af et revideret udkast til Plan- og
Udviklingsstrategi indarbejder den arealomlægningsopgave, som Bornholm formentlig står overfor.
Arkitekturpolitik. I udkastet til Plan- og Udviklingsstrategien er der på s. 38 en uforløst reference til
’Arkitekturpolitik’. Vi anbefaler, at denne kan blive udfoldet i tråd med følgende:
Bornholm har en unik og karakteristisk arkitektur, som er med til at give øen og vores bymiljøer deres
særlige kvaliteter, som fascinerer og glæder fastboende og gæster. Denne kulturarv ønsker vi at værne om.
Bornholm må fokusere på at bevare den eksisterende bygningsmasse og facilitere ombygning og
energirenovering med særlig opmærksomhed på genanvendelse af bygningsmaterialer og derved minimere
nybyggeri. Dette bør ske ud fra en forståelse for de særlige æstetiske og håndværksmæssige kvaliteter i den
overleverede bygningsmasse og byggede miljøer.
Bornholm ønsker at udnytte regeringens nye forslag om ny anvendelse af forældede bygninger i landzoner,
så de kan konverteres til helårsbeboelse.
Særlig opmærksomhed bør rettes mod byggeri i Bornholms kystzoner. Herlighedsværdien i vores
kystområder er Bornholms særkende, som begejstrer og glæder besøgende og fastboende. Denne
overleverede værdi må Bornholm værne om til fordel for de mange nu og fremover.
Fokus på regionalt samarbejde. Det regionale samarbejde i det nære Østersøområde bør indgå som et
centralt element og en vigtig inspirationskilde for Bornholms Plan- og Udviklingsstrategi 2024. Mange af
vores nabo-regioner har de samme udfordringer og muligheder som os: afkobling fra den økonomiske
udvikling i metropol-områderne, en lang tradition inden for landbrug koblet med et behov for omstilling, et
fiskeri under afvikling, en vigende befolkningsudvikling og mangel på specialiseret arbejdskraft, og stigende
klima- og miljøudfordringer.
Gennem et tættere samarbejde med vores nabo-regioner, kan Bornholm opnå inspiration og fornyet styrke
til at imødegå disse udfordringer og udvikle de muligheder som den grønne omstilling giver for Bornholm
og vores naboregioner.