Niclas Fick

Bornholmerne har brug for kunst og kultur i hverdagen

Af Niclas Fick, medlem af kommunalbestyrelsen for Enhedslisten Bornholm

Vejen frem mod genetablering af dialog, fællesskaber og øget livskvalitet kalder på en formel bestående af oplevelser og deltagelse i kunst og kultur.

Efter år med corona og en tilstand i samfundet med italesat mistrivsel og ensomhed kalder tiden på en fornyet opmærksomhed på, hvordan vi kan komme godt videre i 2020’erne – ikke mindst her på Bornholm.

Opskriften er ikke simpel, men ‘with a little help’ fra hinanden og en insisteren på, at Bornholm skal være et godt sted at bo og leve, vil vi kunne komme styrkede videre.

Kunst og kultur er helt afgørende ingredienser sammen med et aktivt fritids- og foreningsliv, hvor der i fællesskaber skabes menneskelig mérværdi.

Kunst og kultur kan give os fornyet håb ved at give os noget meningsfuldt at tale om – og et socialt fritidsliv kan understøtte tryghed og trivsel ved, at vi får berigende oplevelser sammen med andre, så “sofaen kun vinder hver anden gang”.

Kommunen spiller en afgørende rolle i arbejdet og bør stå i spidsen for at give bornholmerne noget for skattekronerne og sikre kvalitet ved prioriteringer, inddragelse og formidling af kulturoplevelser til bornholmerne på hele øen.

Ved et tilbageblik på kommunens aktuelle kulturpolitik – udarbejdet før corona-effekten, vi ser i dag – og de tidligere fra henholdsvis 2009 og 2015 ser man, at der er forskelligt fokus. Det er jo naturligt, da tiden dengang kaldte på noget andet ud fra de behov, som man politisk havde blik for. I dag er der stadigvæk mange tilbud at opsøge, men nutiden kalder på nye arbejdsmåder samt en agil handling i kommunen, hvor kommunens ansatte arbejder mere på tværs i centrene, så alle gode kræfter spiller sammen og skaber idéer, og dermed udvikling.

Bornholms biblioteker, Bornholms Kulturuge, Bornholms Teater, Musikhuset og museer bør ligesom etapeløb, foreningsidræt og festivaler samle bornholmerne også uden for sæsonen og gøre sig interessante og relevante. Det kan ske ved at brede aktiviteter og formidling ud til befolkningen i lokalsamfundene. Det er dér, hverdagen overvejende leves, og fællesskaberne er ekstra betydningsfulde.

Når vi har adgang til kunst og deltager i kulturelle fællesskaber og i samtaler, giver det os muligheden for at føle samhørighed, og at vi identificerer os med andre og har noget at bidrage med i en større sammenhæng. Vi kan opleve, at vores forståelser og livserfaring får ny mening i vores tilværelse.

At kunne være med i fællesskaber, uden at skulle gøre sig berettiget og fortjent til det, kan være første skridt væk fra ensomhed. Og grundlaget for at kunne rejse sig efter en livskrise.

Tag en ven, nabo, kollega eller et familiemedlem med på opdagelse.

Gæsteleder bragt i Bornholms Tidende 30. juli 2022