Mikael Benzon

BOFA skal hjælpe os med at genanvende mere af vores affald

Af Mikael Benzon, medlem af kommunalbestyrelsen for Enhedslisten Bornholm

Som flittig bruger af genbrugspladserne er det frustrerende at se, hvor store mængder brugbare ting med masser af levetid tilbage der smides ud. Kommunens vision er, at vi skal være affaldsfri i 2032, men et vilkårligt besøg på en af de såkaldte genbrugsstationer viser tydeligt, at der er langt til målet.

Omkring 60 procent af vores klimaaftryk kommer fra vores privatforbrug – ca. 39 millioner ton CO2! Halvdelen stammer fra vores kostvaner og transportmønstre, mens el, varme, vand, renovation, bolig, ferie og fritid, beklædning, elektronik og så videre står for resten af vores klimabelastning.

En almindelig dansker producerer cirka 24 kilo el-skrot per år. Syddansk Universitet gennemførte i 2019 et studie af to tons elektrisk og elektronisk affald taget fra en typisk dansk genbrugsstation. Studiet viste for eksempel, at støvsugere stadig fungerede i 2/3 af tilfældene. Det viste også, at man med få greb kunne få mange af maskinerne til at virke igen. Så mere genanvendelse og reparation vil være en genvej til at reducere vores klima-aftryk.

Ikke blot er eksporteret skottet elektronik kilde til forurening i 3. lande. Det er også dyrt for den enkelte borger, som vælger at købe nyt, hvor der kunne være sparet penge og ressourcer, hvis vi blev bedre til at reparere. Et kig i metalcontainerne vil for eksempel typisk afsløre, at der smides værktøj, haveredskaber og cykler ud, som enten ikke fejler noget, eller som kunne repareres. Cyklerne kunne repareres og doneres til frivillige foreninger som Dansk Cyklistforbunds indsamling til Ukrainske flygtninge. Det samme gælder for andre fraktioner og materialer.

Hvordan står det egentlig til med genanvendelsen af de værdifulde ressourcer, som vi leverer til BOFA’s genbrugsstationer?

BOFA har et stort og reelt ansvar for, at mere af det, der afleveres på genbrugspladserne, rent faktisk bliver genanvendt. BOFA bør hjælpe borgerne med at udsortere en større andel af de kasserede effekter til genanvendelse og reparation – i det hele taget, mener jeg, at BOFA har et stort ansvar som genbrugsvirksomhed til at udvikle metoder, som kan gøre det nemmere for borgerne at reparere og genbruge deres ting.

Hermed opfordrer jeg BOFA til at tage initiativ til at etablere reparationsværksteder og lave reparationsworkshops eventuelt i samarbejde med Aftenskolerne og/eller Reparationscafeen i Nexø eller husflidsforeningerne i Multihuset i Østerlars. Ligesom man kunne række ud efter kræfter i Frivillig Forum Bornholm. Jeg vil også foreslå et samarbejde med Campus Bornholm, hvor man inddrager unge håndværkere i en form for mentor oplæring med pensionerede håndværkere. Kun fantasien sætter grænsen for, hvad man kan!

Gæsteleder bragt i Bornholms Tidende 19. juli 2022